MARMARA ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
UZAKTAN EĞİTİM DURUM DEĞERLENDİRMESİ RAPORU
12 Nisan 2020
Amaç: Bu anket çalışmasının amacı Fakültemizde yürütülen uzaktan eğitimin mevcut durumunu ve var olan sorunları belirlemektir.
Yöntem: Hem öğrencilere hem de öğretim üyelerine yönelik 6-12 Nisan 2020 tarihleri arasında online anket uygulaması yapıldı. Online anketin linki sınıf temsilcileri aracılığı ile tüm sınıflara duyuruldu. Öğretim üyelerine ise bölüm başkanlığı ve Fakülte sekreteri aracılığı ile iletildi.
Bulgular: Çalışmaya 2569 öğrencinin 1294’u (Katılım oranı: %50.3), 56 öğretim üyesinin 33’ü (katılım oranı:%58.9) katılmıştır.
Öğrenci Görüşleri
Kayıtlı olduğunuz ancak uzaktan eğitimi yapılmayan (Uygulamalar hariç) bir dersiniz varsa lütfen kodunu ve adını yazınız |
|
Dersin kodu ve adı |
Bölüm |
Ebe2004 Cerrahi Hastalıklar |
Ebelik |
Ftr3002.1 Nörofizyolojik Yaklaşımlar |
FTR |
Acil Bakım |
Ebelik |
İngilizce |
Ebelik |
Ebe4032.1 İntörn Doğum |
Ebelik |
Ebe4022.2 Bitirme Projesi II |
Ebelik |
Toplum Sağlığı ve Epidemiyoloji |
Sağlık Yönetimi |
Sunum Becerileri |
Hemşirelik/Ebelik |
Ebeveynliğe Hazırlık |
Ebelik |
Mobilizasyon |
FTR |
YDI2056.2 Mesleki İngilizce Dersi |
FTR/Hemşirelik |
Aile Planlamasi |
Ebelik |
Acil ve İlk Yardımda Fizyoterapi |
FTR |
Genetik |
Beslenme ve Diyetetik |
Isı Işık Hidroterapi |
FTR |
Biyokimya |
FTR |
Patoloji |
FTR |
Topluma Hizmet Uygulamaları THU100.2 |
Ebelik |
Ecz1010.1 - Farmakoloji |
Hemşirelik |
Riskli Doğum ve Doğum Sonu Dönem |
Ebelik |
Tarih ve Edebiyat |
Hemşirelik |
Tıbbi Dökümantasyon ve Arşivleme |
Sağlık Yönetimi |
Bilgisayar Uygulamaları |
Sağlık Yönetimi |
Sağlık Sigortacılığı |
Sağlık Yönetimi |
İstanbul Kültürü ve Yaşam |
Sağlık Yönetimi |
Türk Dili 2 |
Hemşirelik |
Atatürk İlke ve İnkılapları 2 |
Hemşirelik |
HEM2053.1 Hemşirelik ve Sanat |
Hemşirelik |
Kss2052.2 Fotoğrafçılık |
Ebelik |
Sanat Tarihi |
Ebelik |
Lojistik Yönetimi |
Sağlık Yönetimi |
Mikrobiyoloji |
Beslenme ve Diyetetik |
Uzaktan eğitim ile ilgili yaşanılan sorunlar nelerdir? |
||
|
n |
(%) |
Ses ve görüntü kopukluğu/donması yaşanması |
70 |
20 |
Ders saatinin kısa olması (Mesleki alan dersleri için 1 saat yetersiz) |
69 |
20 |
Öğrencinin yeterli internet kotasının olmaması |
53 |
15 |
İnternetin çekmemesi |
32 |
9 |
Bazı öğretim elemanlarının ders materyallerini öğrenci ile paylaşmaması |
29 |
8 |
Öğrencinin katıldığı derslerin sistem katılmadı diye görünmesi |
26 |
7 |
Canlı ders kayıtlarının hocalar tarafından silinmesi |
18 |
5 |
Sisteme girişte sorun yaşanması |
15 |
4 |
Derslerin çakışması |
13 |
4 |
Telefondan canlı derslerin açılmaması/sorunlar yaşanması |
10 |
3 |
Elektrik/İnternet kesintisi |
6 |
2 |
Bazı hocaların slayt ve görüntü olmadan sadece ses ile ders anlatması |
4 |
1 |
Telefon/Bilgisayar ve internetin olmaması |
6 |
2 |
Toplam |
351 |
100 |
Çalışmaya katılan öğrencilerin %27.1’i (n=351) uzaktan eğitim ile ilgili sorun bildirmiştir.
Öğretim Üyesi Görüşleri
Marmara Online Ders Platformu üzerinden yürüttüğünüz derslerde yaşadığınız sorunları belirtiniz? |
|
Ses ve görüntü kaybı yaşanması |
8 |
Ders süresinin 1 saat ile sınırlandırılması |
6 |
Öğrencilerin derse sesli katılamaması |
3 |
Sadece dersten 15 dk. önce yükleme yapılabilmesi |
2 |
Kameranın sık sık kapanması |
1 |
İnternet kesintisi |
1 |
Sistemde kesintiler olması |
1 |
Ders çakışması |
1 |
Ekran paylaşımı esnasında gecikme olması bazen paylaşamama |
1 |
Toplam |
24 |
Öğrencilerinizin uzaktan eğitim ile ilgili olarak size bildirdikleri sorunlar nelerdir? |
|
Ses ve görüntü ile ilgili sorunlar |
10 |
Bağlantı sorunları |
5 |
İnternet erişiminin olmaması |
1 |
Sınavların nasıl yapılacağını merak ediyorlar |
1 |
Toplam |
17 |
SONUÇ VE ÖNERİLER
- Öğrencilerimizin büyük çoğunluğu İstanbul dışında yaşamaktadır. Özellikle köyde yaşayan öğrencilerimiz internet bağlantısı sıkıntısı yaşamaktadırlar. Bir kısmı canlı derslere hiç katılamazken bir kısmı cep telefonları ile canlı derslere katılabilmekle birlikte internet kotaları yetersiz kalmaktadır.
- Öğrencilerimizin tamamına yakını canlı derslerin başlatıldığını bildirmişlerdir.
- Öğrencilerimizin yaklaşık yarısı canlı dersleri bilgisayardan katıldıklarını bildirmişlerdir. Cep telefonu ile katılım da bağlantı sorunları yaşanmaktadır.
- Öğrencilerimizin ancak %60.6’sı hiçbir problem olmadan canlı derslere katılabildiklerini, %26.1’i zorlukla derslere katılabildiklerini bildirmişlerdir. %13.3’ü (n=172) ise çeşitli nedenler ile derslere katılamadıklarını bildirmişlerdir. Ankete katılım oranı da (%50,3) düşünüldüğünde uzaktan eğitimden faydalanamayan öğrenci sayısının azımsanmayacak kadar çok olduğu sonucu çıkartılabilir. Bu koşullar altında online sınav yapılmaması önerilmektedir. Sınavlar salgın geçtikten sonra örgün eğitim ortamında yapılmalı. Sadece Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin (Ülkemizin ileriki dönemlerde hemşire ihtiyacı olabilir) sınavları (Ödev, proje vb) uzaktan yapılabilir. Zira Hemşirelik programında son dönem intern programıdır ve her öğretim elemanı 12-15 öğrenci ile çalışmaktadır. Dolayısı ile son sınıf öğrencilerinin diğer uzaktan eğitim platformları kullanılarak tüm dersleri ve sınavları tamamlanabilir.
- Öğrencilerin yaklaşık olarak yarısı uzaktan eğitimden memnun kalmışlardır. Memnuniyetsizliğin sebebi alt yapı sorunlarından kaynaklanmış olabilir.
- Öğrencilerin % 27.1’i uzaktan eğitim sistemi ile ilgili sorun bildirmiştir. Bu sorunların çözümü için aşağıdakiler önerilmektedir:
- Canlı ders kayıtlarının hocalar tarafından silinmesine engel konulabilir.
- Her derse ait ders notlarının sisteme konulması zorunlu hale getirilebilir.
- Telefon operatörlerinden üniversite öğrencilerine ücretsiz internet kotası verilmesi talebinde bulunulabilir.
- Sistem donması, ses ve görüntünün kesilmesi, aynı anda fazla öğrencinin sisteme girememesi, öğrencilerin sisteme giriş kayıtlarının tutulması gibi sistemsel sorunlar çözülmeli.
- Özellikle mesleki alan derslerinin süresi arttırılabilir.
Sonuç olarak; Uzaktan eğitim yoluyla derslere katılamayan öğrencilerimiz bulunmaktadır. Dolayısı ile bu durum öğrenciler arasında eşitsizliğe yol açmaktadır. Salgın döneminde uzaktan eğitime devam edilebilir ancak salgın geçtikten sonra uzaktan eğitimden faydalanamayan öğrencilere yönelik mutlaka hızlandırılmış telafi eğitimi imkânı sağlanmalıdır.